Karjalan Kätilöyhdistyksen 60-vuotisjuhla

Karjalan Kätilöyhdistyksen 60-vuotisjuhlaa vietimme aurinkoisena syyskuisena lauantaina.
Paikkana oli kuntayhtymämme omistama hirsihuvila kauniin Pyhäselän rannalla. Mukana oli 47
kätilöä. Ohjelmassa oli puheita, musiikkia, kätilön esittämää stand up -komiikkaa, yhdessä oloa, ruokailua ja saunomista.

Yhdistyksen kunniajäsen Saara Paukku piti puheen, jossa hän käsitteli mm. kätilömerkkejä sekä  kätilökoulutuksen historiaa. Ensi vuonnahan tulee kuluneeksi 200 vuotta kätilökoulutusta ja Kätilöpäivien teemana on ”koulutetut kätilöt naisten asialla 200 vuotta”.  Perinteen mukaisesti yhdistykselle nimettiin uusi kunniajäsen. Yhdistyksen kolmanneksi kunniajäseneksi kutsuttiin Kirsti Päivinen. Hän on pitkän osastonhoitaja uransa aikana kehittänyt merkittävästi kätilöntyötä.

Mukana juhlassamme oli eri-ikäisiä kätilöitä, eläkeläisistä nuoriin kätilöihin. Olipa mukana pirteä 90-vuotias kätilö Aino Hartikainen, joka oli töissä jo Pohjois-Karjalan keskussairaalan synnytyssalin avajaispäivänä sairaalan valmistuttua maaliskuusta 1953.

Kaunis syyskuinen ilta suosi juhlaamme ja puhetta ja naurua riitti yömyöhään. Uskaltautuipa muutama rohkea kätilö saunomisen yhteydessä pulahtamaan aaltoilevaan Pyhäselkään.

• Näkymä Kotilahden huvilan rappusilta kohti Pyhäselkää.

• Yhdistyksemme kunniajäsen Kerttu Kinnunen lahjoitti
    laatikollisen pieniä, värikkäitä neulottuja vauvantossuja sekä nuken yhdistykselle. Nukke on
    maahanmuuttaja Mary-Ann, saapunut Kaliforniasta Suomeen 1959 klinikan ylilääkärin Atso
    Saloheimon (1955-1972) lahjoittamana yhdistyksen arpajaisvoitoksi. Nukke on saanut uuden
    fereesin vuonna 1999.

• Musiikista huolehti Nevicate-yhtye. Sen muodostavat neljä nuorta lukiolaista, joista kaksi suorittaa konservatoriossa myös muusikon tutkintoa.